Pierwszy w Polsce interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego prowadzony on-line. MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA DIAGNOZY ON-LINE, BEZ WYCHODZENIA Z DOMU.
DLA KOGO?
Jeśli dziecko:
- łatwo się męczy podczas czynności wymagających długotrwałego słuchania, długich rozmów a trudności te nasilają się w hałaśliwym otoczeniu,
- ma trudności z określeniem kierunku z którego dobiega głos,
- jest nadwrażliwe na niektóre dźwięki,
- mimo uważnego słuchania ma trudności ze rozumieniem i zapamiętaniem długich, skomplikowanych poleceń, instrukcji słownych, szczególnie tych wymagających realizacji jakiś czas później,
- często prosi o powtórzenie informacji,
- źle funkcjonuje w hałaśliwym otoczeniu w dużej grupie, w pomieszczeniach o dużym pogłosie jak klasa szkolna a znacznie lepiej w sytuacji 1 na 1,
- ma trudności z konstruowaniem płynnych wypowiedzi, brakuje mu słów podczas wypowiedzi, jego słownictwo jest ubogie,
- jego mowa jest monotonna,
- ma trudności z liczeniem, nauką tabliczki mnożenia, posługiwaniem się alfabetem, z zapamiętaniem dni tygodnia i miesięcy, dat, godzin, adresów oraz numerów telefonów,
- wolno reaguje na informacje słuchowe, jakby potrzebowało więcej czasu na przyswojenie i przetworzenie usłyszanej informacji,
- ma trudności w różnicowaniu podobnie brzmiących dźwięków mowy jak np. p/b, k/g, t/d i błędnie je zapisuje,
- w dzieciństwie chorowało na wysiękowe zapalenie uszu.
Wówczas należy sprawdzić, czy przyczyną trudności dziecka nie są Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD. Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD mogą współwystępować z dysleksją, ADHD, SLI, opóźnionym rozwojem mowy, Zespołem Aspergera, autyzmem.
JAK WYGLĄDA TERAPIA NEUROFLOW ATS®
Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy® jest metodą dedykowaną dla osób z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego APD oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń od 4 r.ż. Mogą w nim uczestniczyć również dzieci z niedosłuchem, szczególnie te, które późno otrzymały aparaty słuchowe. Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy ATS ® jest metodą terapii opartą na aktualnych badaniach naukowych, która zawiera moduły ćwiczeń odpowiadające potrzebom każdego z profili klinicznych APD. Dlatego też rodzaje ćwiczeń są zróżnicowane w zależności od tego, do jakiego profilu klinicznego APD dziecko zostało zakwalifikowane oraz od wieku dziecka. Program jest dostosowany do kilku poziomów rozwojowych, od wieku przedszkolnego do młodzieży. Terapia ATS® jest aktywną formą treningu. Wymaga od dziecka skupienia uwagi, aby jak najlepiej odpowiadało na stawiane przed nim zadania. Stopień trudności zadań jest dostosowywany do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, co oznacza, że gdy dziecko odpowiada prawidłowo, system utrudnia mu zadanie, a gdy odpowiada nieprawidłowo – ułatwia. Trening odbywa się w domu dziecka pod kontrola jednego z rodziców. Trwa od 12 do 24 tygodni.
JAKIE SĄ EFEKTY AKTYWNEGO TRENINGU SŁUCHOWEGO
Aktywny Trening Słuchowy ® poprawia zdolności dziecka w:
- rozumieniu zdań złożonych, dłuższych poleceń,
- poprawia uwagę słuchową, co przekłada się na lepsze rozumienie mowy w hałasie, np. poprawia umiejętność słyszenia nauczyciela na tle szumu klasy, poprawia umiejętność jednoczesnego słuchania nauczyciela i robienie notatek,
- wydłuża pamięć słuchową,
- poprawia różnicowanie dźwięków mowy.
W efekcie skutkuje poprawą wyników w nauce, szczególnie w zakresie umiejętności czytania, pisania ze słuchu i uczenia się drogą słuchową. Inne często obserwowane korzystne zmiany po zastosowaniu treningu ATS obejmują: - poprawę pewności siebie,
- wzrost samooceny,
- obniżenie poziomu stresu przy wykonywaniu trudnych zadań - poprawa komunikacji, kontaktów społecznych.
PROGRAM JOHANSEN IAS PRZEZNACZONY DLA OSÓB:
- z opóźnionym rozwojem mowy
- z dysleksją
- z ADHD
- z zaburzeniami koncentracji i uwagi słuchowej
- z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń
- z nadwrażliwością na dźwięki
- ze specjalnymi potrzebami terapeutycznymi (autyzm, mózgowe porażenie dziecięce, zespół Aspergera, zespół Downa, alalia, afazja, niepełnosprawności sprzężone)
Problemy z centralnym przetwarzaniem słuchowym mogą pojawić się również u dzieci, których słuch jest w normie, w wyniku:
- częstych zapaleń ucha środkowego
- genetycznych dyspozycji np. dysleksja
- wcześniactwa
- niedotlenienia w czasie porodu
- urazów głowy
ZALETY STOSOWANIA TERAPII JOHANSENA:
- rozwój zdolności utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych
- wspieranie nauki i umiejętności czytania i pisania
- rozwijanie rozumienia mowy
- poprawa artykulacji
- rozwój komunikacji
- unormowanie nadwrażliwości słuchowych
- wzrost samooceny dziecka
- poprawa koordynacji ruchów
Indywidualna Stymulacja Słuchu stworzona przez dr Kjelda Johansena stosowana jest zarówno u dzieci, jak i dorosłych z zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Metoda cieszy się wielkim uznaniem w wielu krajach na świecie. Jako metoda wspomagająca rekomendowana jest przez Instytut Neurofizjologii i Psychologii INPP w Chester.
Program Johansena oparty jest na specjalnie skomponowanej muzyce, obejmującej swym zakresem różne częstotliwości wymagające stymulacji. Poprawia on przetwarzanie bodźców słuchowych, które nie poddane terapii skutkują problemami z lokalizacją dźwięków, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej, brakiem rozumienia mowy w hałasie. Konsekwencją tego jest często pojawienie się trudności w rozwoju mowy, prawidłowej artykulacji, koncentracji uwagi, uczeniu się, pisaniu i czytaniu.
Bezpłatną terapią (treningiem słuchowym) mogą być objęte dzieci w ramach wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Podstawą do objęcia dziecka jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) wydana przez zespół orzekających działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.